AsfaltDesignLogo

GUIDE: 
Underarbete innan asfaltering i 6 steg


#1 Mät ytan som ska asfalteras noggrant. Använd ett mätsnöre, tumstock fungerar också bra.

#2. Ta reda på om det ligger ledningar i marken innan du börjar gräva..

#3. Om den nuvarande garageuppfarten består av naturmaterial, gamla betongplattor eller singel, måste det grävas bort för att den nya asfalten inte ska spricka. 
Schakta bort vegetation och jordmassor. Minst 30 cm djupt, är ett bra riktmärke. Om markförhållanden är dåliga krävs ofta att man gräver ur mer. Schakbotten skall vara jämn och fin.


(Tips har du plats att fylla ut schaktmassorna på din tomt, kan du spara tusenlappar på transport och tipp-kostnader.)

#4. Börja med att lägga ut en markduk över hela ytan som ska asfalteras. Behöver du skarva duken ska överlappningen vara minst 40 cm.

#5. Bygg upp förstärkningslagret med 0-32, bergkross. Jämna till ytan och packa ordentligt med en markvibrator, minst 6 överfarter. Hur djupt förstärkningslagret ska vara beror på hur djupt man valt att gräva.
Därefter skall du finjustera ytan. Det gör du genom att lägga på ett slitlager med 0-16, bergkross. Raka ut materialet, använd gärna en lång och rak bräda för att se till att ytan blir jämn. Packa ytan väl med markvibratorn.


För att undvika vattenpölar bör lutningen vara minst 1 % (1 cm/meter).

#6. Normalt läggs 4cm asfalt på en garageuppfart. Se till att lämna 5 cm till kantstenar, garagedörrar och annat, så att inte asfalten blir för tunn eller att asfalten blir för hög så att dörren till garaget inte går att öppna.

Att göra underarbetet själv sparar många tusenlappar. Det är viktigt att man gör ett noggrant underarbete för att få ett bra resultat som håller i många år.

Vi utför inga arbeten där vi tycker att underarbetet är  undermåligt.

--------------


Självklart hjälper vi er med hela arbetet. Inklusive underarbeten!

Kontakta oss idag för offert!